اخبار تکنولوژی

مقایسه مک بوک ایر M1 و مک بوک ایر M2

بررسی مک بوک ایر M1 و مک بوک ایر M2

مک بوک‌‌های ایر از محبوب‌ترین لپتاپ‌های‌ شرکت اپل هستند که با صفحه نمایش‌های 13 و 15 اینچی و پردازنده اختصاصی m1 و m2 به بازار عرضه شده‌اند، مقایسه مک بوک ایر m1 و m2 به ما نشان می‌دهد که با توجه به نیاز و کارایی‌ای که از یک لپتاپ انتظار داریم کدام مدل را انتخاب کنیم. در این مقاله از آیتی مال بخش‌های مختلف مک بوک ایر m1 و m2 را از نظر ظاهری و سخت‌افزاری مثل صفحه نمایش، کیبورد، عملکرد، گرافیک و … مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به شما در انتخابی بهتر کمکی کرده‌باشیم، با ما همراه باشید!

بررسی و مقایسه ظاهری  لپ تاپ اپل (مک بوک ایر m1 وm2)

 تفاوت صفحه نمایش لپ تاپ مک بوک ایر m1 و مک بوک ایر m2

مک بوک ایر m1  مدل 2020 دارای صفحه نمایش 13.3 اینچی Retina است که  روشنایی آن حداکثر به 400 نیت می‌رسد در حالی که مک بوک ایر m2  مدل 2022 دارای صفحه نمایشی با اندازه 13.6 اینچی Liquid Retina  و  رزولوشن 2560 در 1664 با 224 پیکسل در هر اینچ است، در این مدل حاشیه‌ها باریک‌تر شده‌اند و صفحه‌نمایشی فول‌اسکرین در اختیار داریم، همچنین روشنایی آن 500 نیت و برابر با مک بوک پرو 13 است که نسبت به مک بوک ایر m1 مدل 2020  دارای صفحه نمایش روشن تری است که موجب می‌شود در یک روز آفتابی صفحه نمایش را با وضوح بیشتری در فضای باز ببینیم، عکس‌ها و ویدیوها با کنتراست بیشتر و جزئیات واضح‌تر دیده می‌شوند و خواندن متن‌ها در این مدل آسان‌تر است.

مک بوک ایر m2مدل2023 هم صفحه نمایشی با اندازه  15.3 اینچی Liquid Retina  و  رزولوشن 2880 در 1864 با 224 پیکسل در هر اینچ دارد و روشنایی آن نیز حداکثر به 500 نیت می‌رسد،  نمایشگر هر دو مدل مک بوک ایر m2  از  یک میلیارد رنگ و رنگ P3 Wide برای رنگ‌های زنده و واقعی پشتیبانی می‌کنند این دو مدل حاشیه‌های باریکی دارند و مانند مک بوک پرو، دارای بریدگی هستند تا فضای نمایشگر بیشتری داشته باشند.

تفاوت های M1 و M2

تعداد پورت های لپ تاپ مک بوک ایر ام وان و m2

تعداد پورت‌ها در دو مدل مک بوک ایر m2 2022  و 2023  مشابه یکدیگر است و شامل یک پورت HDMI، دو پورت Thunderbolt و USB 4،  یک اسلات کارت SD، یک جک هدفون و یک پورت شارژ MagSafe است که به طور مغناطیسی به لپ‌تاپ وصل می‌شود است. مک بوک ایر m1  هم مشابه m2 است با این تفاوت که یکی از پورت‌های USB آن برای شارژر لپتاپ استفاده می‌شود و فقط یک پورت USB آزاد دارد که این یک نقطه ضعف برای این مدل مک بوک ایر به حساب می‌آید.

وب کم در مک بوک ایر m2 دارای رزولوشن 1080 پیکسلی  HD FaceTime  است در حالی که در مدل مک بوک ایر m1 رزولوشن برابر با 720 پیکسل است که این یعنی مدل جدید مک ‌بوک ایر برای تماس‌های ویدیویی و جلسات آنلاین عالی  است، همچنین تعداد بلندگوها از 2 در مک بوک ایر m1 به 4 و 6 در  مدل‌های m2   2022و 2023  تغییر کرده است که این در کیفیت، دقت و بلندی صدای دریافتی تاثیر زیادی دارد.

تفاوت ترک پد و کیبورد مک بوک ایر m1 و m2

 مک بوک ایر m1 و m2 از کیبورد بدون Numpad استفاده می‌کنند و یک ترک‌پد بزرگ Force Touch  نیز در زیر کیبورد  قرار دارد این پد لمسی فورس دکمه‌های سنتی ندارد و با مجموعه‌ای از حسگرهای فشاری کار می‌کند. همچنین دارای حسگر اثر انگشت Touch ID هستند که در کنار کلیدهای عملکرد بالای صفحه کلید قرار دارد  Touch ID در واقع از یک محفظه امن پشتیبانی می کند که داده های اثر انگشت و اطلاعات شخصی افراد را ایمن نگه می دارد. Touch ID در مک بوک ایر را می توان به جای رمز عبور استفاده کرد و وقتی انگشت روی سنسور قرار می گیرد قفل مک را باز می کند. همچنین جایگزین رمز عبور برای برنامه های محافظت شده با رمز عبور می شود.

 ترک پد ها صفحه‌هایی هستند که از فرمان‌های حرکتی مبتنی بر لمس چند انگشت پشتیبانی می‌کنند و ارگونومی بهتری نسبت به استفاده از موس دارندچون بیشتر کارها با حرکت انگشت انجام می‌شود هیچ فشاری به دست وارد نمی‌شود.

مشخصات سخت افزاری لپ تاپ مک بوک ایر اپل m1  و m2

تفاوت تراشه  لپ تاپ های  مک بوک ایر m1 و مک بوک ایر m2

پردازنده m 1 دارای یک CPU 8 هسته ای و یک پردازنده گرافیکی  8 هسته ای با پشتیبانی از حداکثر 16 گیگابایت حافظه رم است ولی از هر مک بوک پرو قبلی مجهز به اینتل سریعتر است و قدرت پردازشی آن برای انجام کارهای معمولی روزمره و بازی‌های سبک کافی است و حتی کارهایی مثل  ویرایش عکس و ویدیو را می‌توان با آن انجام داد.

پردازنده m2 دارای یک CPU 8 هسته ای و یک پردازنده گرافیکی 8 یا 10هسته گرافیکی (در مدل‌های 13.6 و 15.3 اینچی)  با پشتیبانی از حداکثر 24 گیگابایت حافظه رم است فناوری ساخت پردازنده m2 به گونه‌ای است که 1.4 برابر سریعتر از m 1 و 15 برابر سریعتر از گزینه های قدیمی مک بوک ایر مبتنی بر اینتل عمل می‌کند همچنین مصرف انرژی پایین تری دارد و طبق تست‌های مختلف عملکرد m 2 بین 12 تا 18 درصد بهتر از نسل قبل است در نتیجه برای کارهای سنیگین‌تر گزینه‌ی مناسب تری به حساب می‌آید.

کارت گرافیک های متفاوت لپ تاپ مک بوک ایر m1 وm2

مک بوک ایر m1 دارای پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای است در حالی‌که مک بوک ایر m2 از پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای استفاده می‌کند و گرافیک بالاتری را در اختیار می‌گذارد و بین 10 الی 25 درصد بهتر از نسل قبل خود است در نتیجه برای کارهای گرافیکی گزینه‌ی مناسب‌تری به حساب می‌آید.

مقایسه M1 و M2

رم و حافظه داخلی  لپ تاپ های  مک بوک ایر  m1 وm2

مک بوک ایر m1 و m2 در نسخه‌ی پایه‌ دارای 8 گیگابایت حافظه رم با 256 گیگابایت حافظه داخلی از نوع SSD هستند که این حافظه داخلی و حافظه رم قابلیت ارتقاء ندارد و به صورت Onboard است اما میتوان مدل‌های با رم و حافظه داخلی بیشتر را انتخاب کرد، به طور کلی مک بوک ایر m1 تا 16 گیگابایت رم و 2 ترابایت حافظه داخلی و مک بوک ایر m2 تا 24 گیگابایت رم و 2 ترابایت حافظه داخلی عرضه می‌شوند. که در این بخش مک بوک ایر m2 گزینه‌های بیشتری را برای افراد در اختیار می‌گذارد.

 MacBook Air 13”MacBook Air 13”MacBook Air 15”
کیفیت تصویر13.3”Retina display13.6”Liquid Retina display15.3”Liquid Retina display
پردازندهApple M1 chipApple M2 chipApple M2 chip
CPU8-core8-core8-core
GPU7-core10-core10-core
رمUp to 16GB unified memoryUp to 24GB unified memoryUp to 24GB unified memory
حافظه2TB2TB2TB
عمر باتریUp to 18 hours battery lifeUp to 18 hours battery lifeUp to 18 hours battery life
دوربین720p FaceTime HD camera1080p FaceTime HD camera1080p FaceTime HD camera
وزن2.8 lb2.7 lb3.3 lb
حسگر اثر انگشتTouch IDTouch IDTouch ID
تکنولوژی صوتیThree-mic arrayStereo speakersThree-mic arrayFour-speaker sound system with Spatial AudioThree-mic arraySix-speaker sound systemwith Spatial Audio

جمع بندی

مقایسه‌ی مک بوک ایر m1 و m2 و بررسی بخش‌های مختلف این دو مدل لپ‌تاپ نشان می‌دهد که انتخاب پردازنده m2 از نظر سرعت و کارایی و همینطور مصرف انرژی از نسل قبلی عملکرد مناسب تری دارد، همینطور در بخش طراحی، گرافیک، صدا، باتری و … هم مک بوک ایر m2 نسبت به مک بوک ایر m1 گزینه مناسب تری محسوب می‌شود. البته این به این معنا نیست که مک بوک ایر m1 گزینه‌ی مناسبی نیست چون همانطور که قبلا اشاره شد هنوز هم می‌توان  با این مدل کارهای زیادی انجام داد، فقط باید با توجه به هزینه و انتظار شخصی مدل مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین شما می٬توانید برای خرید مک بوک‌های ایر m1 و m2 که مدنظراتان است به سایت آی تی مال مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *